Stránky

neděle 27. června 2021

Rok zvykání si na Blogger

27. červen značí přesně rok od mého blogového stěhování. Celý rok jsem měla možnost zjišťovat, jak Blogger funguje a učit se s ním zacházet. A tak jsem se rozhodla, že podobně, jako před pár lety s Wattpadem, obě platformy porovnám. 

Zpočátku mi Blog.cz hodně chyběl. Dělání rubrik pro mě byla španělská vesnice a práce s designem taky chvíli zabrala.

Ale když se koukám na Blog.cz zpětně, vlastně ani nevím, co mě tam tak dlouho drželo. Pořád na něj mám velmi nostalgické vzpomínky, ale Blogger nabízí možnosti, o kterých by se mi na Blog.cz ani nesnilo. Jako třeba vkládání prezentací, dokumentů a spousty dalších souborů pomocí HTML kódu. To Blog.cz neuměl.

Další věc, co se mi na Bloggeru líbí, je vkládání fotek a videí. Můžu je nahrát rovnou z počítače. Žádná galerie není potřeba a videa ani nemusí být dostupná na YouTube (i když většina z těch, co sem dávám, stejně je :D). Aah, krása.

Něco, co se mi líbilo na Blog.cz, byl přístup ke smazaným příspěvkům. Občas jsem si tak prohlížela staré smazané články a občas se rozhodla něco obnovit. Tady je smazání každého článku ekvivalent hození do propasti, ze které už nikdy nic nevyjde. Myslím, že už jsem někde psala, že je mi teď zpětně trochu líto, že jsem si ty smazané články nikam neuložila. No nevadí :D.

Hrozně se mi líbí možnosti designu na Bloggeru. Na začátku jsem s tím hodně bojovala, moc jsem si s tím nehrála a moc to neupravovala. Vím, že spousta lidí, co se přesouvala z Blogu.cz s designem měla potíže, ale teď když jsem si na to zvykla, baví mě s tím pracovat. Líbí se mi, že můžu používat tolik jiných rozložení. Začalo mě to najednou hrozně bavit a teď mám několik designů, které ani nevím, jestli vůbec někdy použiju :D. Jen se mi zdá trochu škoda, že Blogger nemá komunitu autorů šablon, narozdíl třeba od Tumblr, přijde mi, že by to chtělo trochu oživit.

Rubriky jsou hodně rozdílné od toho jak je měl Blog.cz. Tam jste prostě na začátku článku zaškrtli do jaké rubriky chcete článek dát. Každý článek mohl být jen v jedné rubrice a pokud jste měli podrubriky, tak jste se mohli jedině modlit, že si toho vaši čtenáři pod tou obrovskou rušivou reklamou všimnou. Na Bloggeru je několik způsobů, jak rubriky udělat. Já osobně používám štítky, ale tak, že dávám do seznamu stránek odkazy, nezobrazuji štítky samotné. To je hlavě proto, že mám několik štítků, které slouží pro organizaci mně, nikoliv čtenářům a akorát by se mi tam motaly.

Když už jsme u toho - štítky mi hodně usnadnily hledání v článcích. Mám přehled třeba o tom, kolik kapitolovek a fanfikcí mám rozepsáno a kolik už je dokončeno, protože k tomu používám štítky. Mám přehled kolik jsem ke kterému fandomu napsala fanfikcí a taky mám pojištěno, že pokud by nějak blbly rozcestníky, podle štítku se pořád moje kapitolové výtvory dají najít.

Už jsem taky okrajově zmínila reklamy. Blog.cz jich byl plný. Nešlo se jich zbavit, byly otravné a odváděly pozornost čtenáře. A majitel blogu z nich neměl ani korunu. Navíc jich pořád přibývalo (a zakrývaly mi můj stylový design kreslený v Malování >:C). To se mi na Bloggeru líbí - nejsou tu reklamy, pokud si je sem sama nedám. Nevím, jak to s nimi přesně funguje, protože jsem je sem nikdy dát nezkoušela, ale podobně jako na Youtube bych z nich něco měla i já, kdyby tu byly.

Taky můžu jít a zálohovat blog. Můžu si stáhnout všechny články včetně komentářů a nahrát je na jiný blog. Můžu je dát do konvertoru a přenést na jinou platformu, kdyby bylo potřeba. Opět - na Blogu.cz taková možnost nebyla. Mohla jsem si jen všechny články zkopírovat a... doufat.

Tohle všechno bylo nejspíš způsobeno tím, že Blogu.cz se v jeho posledních letech nikdo z majitelů příliš nevěnoval a nikdo se neobtěžoval přidat funkce, které konkurence nabízela. Většině uživatelů stačilo to, co měli, ale třeba v mém případě to bylo hlavně poto, že jsem vůbec nevěděla, jak na tom jiné platformy vlastně jsou.

Přemýšlím, že bych udělala na Youtube nějaké video, které by detailně shrnulo nějakou historii Blogu.cz. Pořád o něm něco píšu, pořád na něj vzpomínám, tak třeba bych to všechno mohla nějak shrnout a nemuset furt něco přidávat sem :D. No, to ještě uvidím.

Mimochodem, věděli jste, že všechny blogy, co byly aktivní když rušili Blog.cz jsou zarchivované na Wayback Machine? No schválně si zkuste najít ten svůj. Pro zajímavost, ten můj je tady. Štve mě, že jsem o té stránce tehdy ještě nevěděla a nearchivovala v průběhu let i tamten blog :P. No nevadí, tenhle archivuji jednak tam a jednak ve svých tajných složkách, abych nezapomněla na to, jak t tady kdy vypadalo.

Žádné komentáře:

Okomentovat