Stránky

neděle 3. února 2019

Blog vs. Wattpad

Hodně, hodně, HODNĚ dlouho jsem přemýšlela, jestli tenhle článek napsat. A nakonec jsem došla k závěru, že vzhledem k tomu, že v rubrice Moje myšlenky byl naposledy nový článek někdy před třema rokama, tak by možná tohle stálo za to.

Jak někteří víte a někteří můžete vidět, blog mám už tři a půl roku a za tu dobu jsem zveřejnila velkou spoustu příběhů a jiných věcí. Ale kdybych nedostala doporučení k založení blogu od jistého někoho, tak bych dost možná dnes nepsala na blog, ale na Wattpad. V době, kdy jsem si blog založila, jsem ještě nevěděla, že něco, jako Wattpad existuje. A když jsem se to později dozvěděla, napadlo mě, že bych si tam mohla založit účet a dávat tam věci, které mi přišly pro blog moc... divné. Protože na Wattpadu by mě uklidňovalo vědomí, že tam jsou k nalezení i mnohem horší věcí. Nicméně jsem tenhle nápad zavrhla, protože mi připadalo divný, že kdyby moji čtenáři na blogu věděli o mém Wattpadu a obráceně, tak by nemělo smysl mít dvě místa kam dávat příběhy. A zase kdyby o sobě nevěděli, tak by se mi o tom těžko mlčelo.

Nicméně nedávno se mi v hlavě zrodila myšlenka, že bych zkusila porovnat blog a Wattpad. Jenže pak se zde objevil problém - blog znám jako autorka i jako čtenářka, Wattpad jsem znala jen z pohledu čtenáře. Jako autor jsem tam nikdy nebyla. A to byl problém, pokud jsem je chtěla porovnávat z obou pohledů. Takže co jsem udělala? Ano, správně. Založila jsem si Wattpad.

Budu k vám upřímná, byla jsem děsně nervózní, když jsem psala "Něco o mně". Bylo mi to prostě takový divný :D. Nicméně po pár minutách, co jsem zkoumala, jak se nastavuje profilovka a pozadí jsem chtěla přidat příběh. Nechtělo se mi psát nic nového, protože to by zabralo moc dlouho, takže jsem tam hodila Jednorožčí podkovu (první díl) a doufala, že to bude pro začátek stačit.

A nyní konečně to porovnávání. Jak se liší Wattpad od blogu?

Začněme od začátku - zložením blogu/účtu. V tomto směru je mi jednoznačně sympatičtější blog a to z jednoho prostého důvodu. Já nerada dávám na internet svoje osobní údaje. A blog vás k tomu nenutí. Své jméno, věk, bydliště a podobné věci uvést můžete, ale nemusíte. Ani nemusíte mít pseudonym, pokud nechcete (ale bez vás pak nemají čtenáři jak oslovovat). Wattpad ovšem takový není. Když jsem se registrovala, sice po mě nechtěli žádnou spoustu informací, ale datum narození a pohlaví ano. Chápu, že to tak mají kvůli tomu, že na Wattpadu jsou i příběhy nevhodné pro děti, jen radši zůstává tak utajená, jak jen můžu.

A nyní samotné psaní. Tady se sítě velmi liší. Na blogu prostě kliknete na "Nový článek", vyplníte okýnka a píšete. A můžete psát v závěru cokoliv. Tohle je příběhový blog, ale je spousta jiných druhů blogů. Jsou blogy, kde lidé sdílí své zážitky a myšlenky, jsou blogy, kde lidé píší o kniháh, co četli. Najdou se blogy o líčení i vaření a mohla bych pokračovat. Wattpad má jen ty příběhy. A myslím, že to není špatné, rozmanité to tam je dost.
Na Wattpadu nejdou psát jednodílné příběhy, což je jedna z věcí, co se mi moc nelíbí. Musíte nejdřív začít knihu a do té potom dopisovat části. Respektive takhle, můžete tam mít jednodílný příběh, ale vypadá to divně, většina autorů dává jednodílné příběhy všechny do jedné knihy.

Líbí se mi, že u Wattpadu si můžete ke knize nastavit obrázek, ale už je trochu horší, že musí mít určitou velikost, aby tam šel dát. Blog to samozřejmě umí taky, ale trochu jinak.

Wattpad mi ale přijde fajn v tom, že vám o daném díle řekne víc věcí, než blog. To je teda asi hlavně kvůli tomu, že blog není jen na příběhy, každopádně Wattpad vám napíše, kolik lidí už si ho přečetlo (blog vám to ukáže maximálně pokud ten výtvor byl mezi nejčtenějšími články předešlý den), kolika lidem se líbí a tak. Co mě ale trošku štve je to, že vám to nenapíše, kdy byla která část napsána, ukáže vám to jen datum poslední aktualizace.

Další, co se mi na Wattpadu líbí, jsou sledující. Protože u blogu nemám žádnou cestu, jak se dozvědět, kolik lidí mě čte pravidelně. Na Wattpadu se to dá jakž takž poznat podle sledujících (ale samozřejmě, ne všichni sledující čtou pravidelně a ne všichni, co čtou pravidelně, vás sledují).

Wattpad funguje obecně víc jako sociální síť, kde můžete psát svým čtenářům a oblíbeným autorům zprávy, zatímco blog je spíše stránka, pomocí které získáte svou vlastní stránku, když to řeknu takhle blbě :P.

Nebudu tady rozebírat komunitu blogu ani Wattpadu protože v tom se moc neorientuju (většina blogů, které čtu jsou už roky neaktivní). Nicméně řeknu to, že lidi většinou Wattpad znají jako místo, kde se zvrhlé faninky youtuberů mají možnost vyřádit. A není to úplně špatně. Ale na Wattpadu je i spousta hezkých příběhů (dokonce i některé shippovací fanfikce jsou normální!), jen je člověk musí trochu hledat.

A jsme na konci mého průzkumu. Já osobně preferuji blog z výše uvedených i mnoha jiných důvodů. Už jsem si tady tak nějak zvykla a získala si aspoň nějaké čtenáře. Pokud máte s Wattpadem více zkušeností (já na něm před psaním tohohle článku byla jen pár hodin) a všimli jste si, že jsem něco napsala špatně, nebojte se mě opravit v komentářích. Totéž platí i pro ty více zkušené s blogem.
Děkuji za přečtení, ahoj! (Páni, kdy jsem se naposledy na konci článku loučila?)

Žádné komentáře:

Okomentovat