Stránky

čtvrtek 14. prosince 2023

(Ne)můžu tomu uvěřit aneb Wayback Machine zase dělá věci

Tak jsem zase udělala věc :D. A Wayback Machine taky. Vlastně ani nevím, jak na to vůbec došlo, myslím, že jsem hledala něco ve Výžbleptech. A našla jsem zase jednou odkaz na Wayback Machine archiv svého starého blogu. Ne toho, co mám teď, který čtete, ale toho ještě na Blogu.cz. (Mimochodem pořád jsem se nerozhodla, jak se cítím ohledně toho, že cizí lidi občas archivují můj blog :D. Na jednu stranu jsem ráda, protože občas to zpomenu udělat a kdyby náhodou můj blog zmizel z těch internetů, tak tam bude aspoň něco. Na druhou stranu mi přijde zvláštní, že lidi o tomhle blogu skutečně vědí a ke všemu mají potřebu ho archivovat :D.)

Každopádně jsem trochu experimentovala a snažila se zjistit, jestli nema WM náhodou v archivu i nějaké další stránky mého starého blogu, kromě té úvodní. Chvíli jsem se v tom hrabala a zjistila jsem, že má! :D Dokonce vlastně skoro všechny. Využila jsem WM funkci vyhledávání v archivu podle předpony URL a povedlo se mi dohledat většinu starých záležitostí. Nejdřív mě to troošičku vyděsilo (opět - někdo věděl o mém blogu a přišel mu dostatečně důležitý na to, aby ho zarchivoval), ale pak jsem se koukla na datum archivace a došlo mi, že to všechno opět udělal Blog.cz automaticky těsně před tím, než se sprovodil z povrchu zemského.

Mezi nalezenými URL tedy byla většina stránek a článků, které na blogu byly, když byl smazán. Co mě ale překvapilo je to, že tam jsou dokonce i archivy článků, které tou dobou byly smazané. Rve mi srdce, že ve skutečnosti nejsou funkční :´(. V podstatě ta stránka má svůj archiv na WM, nejspíš protože smazané články byly na Blog.cz dostupné v koši, dokud je člověk neodstranil permanentně, takže jejich stránka pořád někde existovala (pokud ten článek někdy byl veřejný), akorát se v archivu zobrazuje jako nedostupná. Co mi tohle ale poskytuje je rok a měsíc zveřejnění daného článku, takže to umožňuje dát dohromady časovou linii vývoje.

Tohle je třeba jeden z důležitejších článků, u kterých se dochovalo jen jméno a datum. Misha - klisna se lvím ocasem byl článek, ve kterém jsem svému tehdy novému blogu poprvé představila Mishu - svojí tehdejší sonu, která se dodnes na blogu pohybuje. Ten článek byl pryč už celkem dlouho a asi jsem ho smazala, protože mi přišel hloupý, ale teď je to důležitý ukazatel Mishiných počátků. Bez tohoto článku je totiž výrazně narušená její linie vývoje, protože v dalším článku se její podoba objevila až o celý rok později! V tomhle půvdoním článku jsem nicméně na několika řádcích básnila jenom o fialové barvě, byla tam historicky první (špatná) kresba Mishy v Malování a to je asi tak všechno, co si pamatuju :D.  Zároveň mi název toho článku rovnou říká, že Misha měla od začátku lví ocas, čímž jsem si nebyla úplně jistá. Měla jsem pocit, že jsem ji zcela prvotně udělala s obyčejným koňským (ale byl plán od začátku lví ocásek a křídla přidat a pak předstírat, že mě to napadlo až později, to si pamatuju :D).

Kromě Mishy jsou tam "zarchivované" i články z rubriky Telepatie. Tak úplně nevím, jestli se vůbec obtěžovat s vysvětlováním, co to bylo. Je to celkem zajímavý střípek historie starého blogu a i mého dětství, ale možná si to nechám na jindy. Každopádně jsem si oživila vzpomínky na všechny ty neviditelné tvorečky, se kterými jsme si tehdy s kamarádkami myslely že komunikujeme. (A co já vím, třeba jsme vážně komunikovaly. :P)

Strašně ráda bych se do některých těch smazaných článků dobyla, ale je mi jasné, že to nebude tak snadné, dost možná to nebude vůbec proveditelné. Co dáte na internet, to tam zůstane navždy, pokud to není něco, co byste náhodou někdy mohli chtít dostat zpátky :´D.

Je mi jasné, že tenhle článek bude ze všech lidí nejvíc zajímat mě samotnou, ale myslím, že v tomhle bodě je to už pravda pro celý blog. Když už si tu tak mluvím do zdi, aspoň si tu zarchivuju archiv, který vlastně ani nic nearchivuje :D.

Žádné komentáře:

Okomentovat